CLATHRUS ARCHERI (Berk.) Dring – květnatec Archerův / kvetovec Archerov

Syn.: Anthurus archeri (Berk.) E. Fisch., Aseroë rubra sensu auct., Aserophallus archeri (Berk.) Kuntze, Lysurus archeri Berk., Pseudocolus archeri (Berk.) Lloyd, Schizmaturus archeri (Berk.) Locq., Anthurus aseroëformis E. Fisch., Schizmaturus aseroëformis (E. Fisch.) Locq.
Čeleď: Phallaceae Corda – hadovkovité

Clathrus archeri

Rozšíření: Austrálie, Nový Zéland, Evropa. V Evropě byla tato houba nalezena poprvé v roce 1914 ve Francii, kam se pravděpodobně dostala s dodávkou vlny z Austrálie.

Ekologie: Roste od června do listopadu, pravděpodobně vytváří mykorrhizu na kořenech různých trav. Plodnice produkuje sliz, na který se, díky silnému zápachu připomínajícímu květinovou vůni v kombinaci s hnijícím masem, slétává koprofágní hmyz, zejména mouchy. Výtrusy jsou pak dále šířeny nalepené na povrchu hmyzích těl.

Popis: Bizarní houba příbuzná s hadovkou smrdutou (Phallus impudicus). Plodnice připomínající mořskou hvězdu vyrůstají z „vajíčka“, podobně jako všechny příbuzné druhy. „Vajíčko“ má kožovitý obal smetanové barvy a je zcela nebo částečně zanořené do substrátu. Na řezu je vidět silná slizovitá vrstva, pod níže je teprve kryt zárodek plodnice, ten má v tomto stádiu zelenou barvu. Po protržení obalu vyrůstá plodnice hvězdicovitého tvaru. Ramena jsou sytě růžovočervená, hrbolatá, později potřísněná tmavozeleným slizem s výtrusy, až 15 cm dlouhá. Dužnina je pórovitá, křehká, ve stáří rozpadavá. Výtrusný prach je šedozelený.

Záměny: Prakticky nemožné, v raném stádiu připomíná hadovku smrdutou nebo některé pýchavky.

Využití: Podmíněně jedlá houba – lze ji konzumovat pouze ve stádiu vajíčka, po odstranění slizu, kdy (podobně jako hadovka smrdutá) po osmažení připomíná rybí maso.

Clathrus archeri

Fotografováno dne 27. 9. 2006 (Česko, Čechy, Česká Kamenice, Filipov).