Za knihou: Co u nás rostlo před dvaceti miliony lety?

Název knihy: Třetihorní rostliny severočeské hnědouhelné pánve
Autoři: Zlatko Kvaček, Zdeněk Dvořák, Karel Mach, Jakub Sakala
Vydal: za finanční podpory společnosti Severočeské doly vydalo nakladatelství Granit. Praha 2004.
1. vydání, celobarevná publikace, 278 fotografií, ilustrací a map, 160 stran, cena 404 Kč.

Třetihorní rostliny severočeské hnědouhelné pánve

Této vědě se říká paleobotanika. Nevoní dálkami a exotikou, není běžně zadávaným pojmem v internetových vyhledávačích, plody jejího bádání se neprodávají ani v těch nejzásobovanějších supermarketech, ba dokonce o ní příliš nedebatují u sklenky vína ani sami botanikové. A ono je to ještě horší – nestává se totiž často ani úspěšným námětem sci-fi povídek a románů! Před několika lety se sice jistá paleobotanička objevila v jednom hollywoodském kasovním trháku, ale tím se asi opět na delší dobu masovější sláva paleobotaniky završila… Jenže! Pokud si položíme naši hodně zvídavou otázku, cože to tedy vlastně u nás rostlo tak zhruba před dvaceti miliony lety, je tato věda nepostradatelná.

Téměř po sto letech od vydání poslední česky psané paleobotanické knihy vyšla v pražském nakladatelství Granit publikace, která se snaží právě na tuto otázku odpovědět. V úvodních kapitolách se dozvíte mnohé o podobě třetihorní flóry na našem území. Zkoumaným areálem je zde severočeská hnědouhelná pánev, ze které pocházejí velmi cenné nálezy zkamenělin prehistorických rostlin, jedny z nejvýznamnějších v celé Evropě. Najdete zde seznam druhů rostlinných fosilií mostecké pánve, je připojen dokonce i klíč k určování zdejších třetihorních listnatých dřevin. Především ale zaujme fotografický atlas stovky zástupců třetihorní květeny. Většinou se jedná o fotografie zkamenělých listů a plodů rostlin, všechny jsou opatřeny popisem taxonu, a to jeho znaky, ekologií i výskytem. A vůbec – víte, že u nás rostly datlovníky?
Předností knihy je i její široká čtenářská profilace – určitě může sloužit výzkumným pracovníkům, vysokoškolským studentům, ale rozhodně jí porozumí i pouhý botanický nadšenec. Pokud bychom chtěli (a my chceme) připisovat současné odborné literatuře body i za popularizaci vědy, pak jich tato kniha od nás dostává plný počet.

Technické provedení knihy je velmi zdařilé, kvalitní křída, pevná vazba s přebalem, elegantní sazba.