PASSIFLORA FOETIDA L. – mučenka smrdutá

Syn.: Passiflora hirsuta Lodd., Granadilla foetida (L.) Gaertn., Tripsilina foetida (L.) Raf., Dysosmia foetida (L.) M. Roem.
Česká jména: mučenka smradlavá (Presl 1846), mučenka (Mareček 1999)
Čeleď: Passifloraceae Juss. ex Roussel – mučenkovité

Passiflora foetida

Rozšíření: Druh pochází z Jižní Ameriky, pravděpodobně z území brazilského státu Paraná. V současné době je rozšířen ve většině tropických oblastí Země (většina území Jižní Ameriky, Mikronésie, Fidži, Polynésie, Galapágy, Havajské ostrovy, Nová Kaledonie, Papua-Nová Guinea, sever Austrálie, Réunion, jihovýchodní Asie). Na některých místech se stává obtížným plevelem.

Ekologie: Nejčastěji roste na narušených plochách, jako jsou pastviny, okolí cest a lidských sídel. Ve volné přírodě roste na sopečných i vápencových půdách, je možné ji najít do nadmořské výšky okolo 1500 m. Upřednostňuje vlhké půdy a místa kolem vodních toků, ale dokáže tolerovat i suché podmínky.

Passiflora foetida

Popis: Vytrvalá stálezelená popínavá rostlina, chudě větvená, k podkladu se přichytává jednoduchými spirálovitými úponky, lodyhy i listy jsou pokryty lepkavými chlupy. Listy střídavé, řapíky 2–6 cm dlouhé, čepel trojlaločná, 3,5–10 cm dlouhá, 4–12 cm široká, prostřední lalok nejdelší, báze srdčitá, laloky zašpičatělé. Květy vyrůstají jednotlivě v paždí listů, na stopkách 2–7 cm dlouhých, poupata jsou obalena jemně dřípenými listeny. Květy mají průměr 3–5 cm, kalich i koruna jsou pětičetné, shora podobné, bílé nebo smetanově bílé. Nad korunou je pakorunka z nitkovitých fialovobílých sterilních tyčinek, které jsou dlouhé přibližně stejně jako korunní lístky, ve středu květu je sloupek s 5 tyčinkami, semeníkem a trojklanou bliznou. Dřípené listeny jsou rozložené kolem květu a znovu obalí vznikající plod. Plody jsou žluté až červenooranžové, téměř kulovité bobule s tenkou kožovitou slupkou, asi 2–3 cm dlouhé s množstvím semen v jemně sladkokyselé dužnině, jsou jedlé. Celá rostlina nepříjemně pachne. Semena jsou rozšiřována ptáky.

Passiflora foetida

Využití: Jedlé jsou plody (lidově se jim říká také „divoká maracuja“), mladé listy a výhonky. Odvar ze sušených listů se používá v lidové medicíně Vietnamu k léčení nespavosti.

Poznámka: Hroty listenů této rostliny vylučují lepkavou látku, která obsahuje i trávicí enzymy. Na listenech se zachycuje hmyz, a květy a mladé plody jsou tak chráněny před požerem. Není zatím známo, jestli rostlina získává z chyceného hmyzu živiny. Tento druh se řadí k tzv. protomasožravým rostlinám.

Passiflora foetida

Fotografováno dne 23. 11. 2010 (Réunion, Saint Gilles les Bains).