Alopochen aegyptiaca (Linnaeus, 1766); husice nilská

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Anseriformes, Anatidae
Syn.: Anas aegyptiaca Linnaeus, 1766
Česká jména: husice nilská, husa nilská, husa egyptská, husice egyptská
Anglická jména: Egyptian goose

Alopochen aegyptiaca, husice nilská

Rozšíření: Druh subsaharské Afriky, vyskytuje se v oblasti od Senegalu, Čadu a Egypta až po Jihoafrickou republiku. V 18. století byl úspěšně vysazen ve Velké Británii, od poloviny 20. století se rozšiřuje po Evropě. U nás úspěšné hnízdí od roku 2010.

Způsob života: Vyhledává sladkovodní plochy, jezera, velké rybníky, řeky a bažiny s otevřenými břehy v blízkosti luk, pastvin a polí, v pásmu od hladiny moře až do nadmořské výšky okolo 4000 m. Výborně plave, v případě nebezpečí se dovede hbitě ponořit a dlouho zůstat pod vodou. Vyhýbá se hustě zalesněným oblastem.
Živí se převážně rostlinnou potravou (listy, trávou, semeny, výhonky kukuřice, obilí, podzemnice olejné, řasami a vodními plevely), ale nepohrdne ani bezobratlými živočichy (kroužkovci, kobylkami, sarančaty a termity).
Je to pták společenský, po celý rok zůstává pohromadě v malých hejnech, hlavně kvůli ochraně před predátory. Je monogamní, během období rozmnožování se páruje. Chovné období je závislé na oblasti (v Africe na konci období sucha od července do března). Hnízdiště jsou kvůli bezpečnosti v blízkosti vody. Hnízdo z rostlinného materiálu a peří je umístěné v husté vegetaci, v dutinách stromů, nebo na zemi, někdy používá opuštěná hnízda jiných větších druhů ptáků. Samice snáší jednou ročně 5–12 vajec, která inkubuje po dobu 28–30 dní. Mláďata se líhnou plně vyvinutá a jsou schopna okamžitě následovat svou matku. Otec chrání vejce a potomky. Po 70 dnech se mláďata přepeřují.
Pohlavně dospívá ve 2 letech života. Může se dožít až 14 let.
Mezi přirozené predátory patří například lvi (Panthera leo), gepardi (Acinonyx jubatus), hyeny, krokodýli a supi.

Popis: Velká šedohnědá husa dosahující délky 63–73 cm, rozpětí křídel 110–130 cm a hmotnosti 1500–2200 g. Samec a samice jsou stejně zbarveni. Vrchní část těla je hnědá, ocas černý a spodek je šedý. Uprostřed šedého hrudníku je hnědá skvrna. Okolo očí je nápadné kaštanově hnědé peří. Zobák je růžový. Na křídle je zelená páska. V letu jsou vidět výrazné bílé plochy na křídlech. Dlouhé nohy jsou růžové.
U mladých jedinců je zbarvení méně výrazné, kaštanové skvrny jsou menší nebo zcela chybí.

Poznámka: Ve starověkém Egyptě byla husice částečně domestikována a chována jako hlídač, domácí mazlíček a posvátný pták zasvěcený bohyni Eset.

Alopochen aegyptiaca, husice nilská

Fotografováno ve dnech 10. a 13. 9. 2020 (Česko, Morava, Tovačov, Hradecký rybník).