Anas clypeata Linnaeus, 1758; lžičák pestrý

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Anseriformes, Anatidae
Syn.: Spatula clypeata (Linnaeus, 1758)
Česká jména: lžičák pestrý, lžičák obecný
Anglická jména: Northern shoveler

Anas clypeata, lžičák pestrý

Rozšíření: Vyskytuje se v celé Eurasii a v Severní Americe. V zimě evropské a asijské populace migrují na jih do severovýchodní Afriky, Indie, jižní Číny a Japonska, americké do Mexika a na jih Severní Ameriky.

Způsob života: Vyhledává mělké vody, jezera, rybníky, kanály a mokřady a zaplavované louky, v pásmu od hladiny moře do nadmořské výšky okolo 2900 metrů. Při hledání potravy plave zvolna dopředu, ponoří velký lžicovitý zobák s lamelovitými okraji do vody a pohybuje jím střídavě do stran, filtruje povrchové části vod nebo jemné bahno a zachycuje drobné korýše, měkkýše, pulce, hmyz a jeho larvy, také semena, kousky listů a stonky rostlin.
Je to stěhovavý pták, ale v některých částech Evropy je stálý. Ze zimovišť přilétá v druhé polovině března, množí se v osamělých párech nebo volných skupinách od poloviny dubna do června. Hnízdo si zakládá v trávě, v třtině a ostřicových porostech v blízkosti vody a vystýlá si je suchými kousky ostřice a prachovým peřím. Na 8–12 vejcích sedí samice sama po dobu 22–25 dnů. Mláďata téměř okamžitě po vylíhnutí následují matku. Jsou nekrmivá a samice je vodí přibližně 7 týdnů. Létají po 40–45 dnech. K podzimní migraci dochází na přelomu září a října. Dožívá se až 18 let.

Popis: Plovavá kachna s dlouhým a nápadně rozšířeným lžícovitým zobákem, dosahuje délky 44–53 cm, rozpětí křídel 70–84 cm a hmotnosti 400–1100 g. Zobák je černý, duhovka oka je žlutá až oranžová. Samec ve svatebním šatě má lesklou tmavě zelenou hlavu, bílou hruď, šedý základ křídel s hnědými konci, hnědočerný hřbet a ocasní krovky, kaštanově hnědé boky, svrchu lemované bílou čárou a zelená zrcátka na křídlech. Samice je stříkaná a převážně světle hnědá. Obě pohlaví mají oranžově žluté nohy a chodidla.

Ohrožení a ochrana: Červený seznam IUCN (2019) klasifikuje lžičáka pestrého z hlediska ohrožení jako druh méně dotčený (LC). V České republice je podle vyhlášky 395/1992 Sb., ve znění vyhl. 175/2006 Sb. považován za silně ohrožený druh.

Anas clypeata, lžičák pestrý

Fotografováno dne 26. 4. 2019 (Česko, Praha, Modřanské tůně).