Cacicus cela (Linnaeus, 1758); vlhovec žlutokostřecový

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Passeriformes, Icteridae
Syn.: Parus cela Linnaeus, 1758
Česká jména: vlhovec žlutokostřecový, vlhovec žlutohřbetý
Anglická jména: Yellow-rumped cacique

Cacicus cela, vlhovec žlutokostřecový

Rozšíření: Vyskytuje se na severu Jižní Ameriky, v povodí Amazonky a Orinoka, v oblasti od amazonské části Kolumbie, Ekvádoru, Peru a Bolívie přes Venezuelu, Trinidad a Tobago, Guyany a amazonskou Brazílii až po atlantické pobřeží severovýchodní Brazílie.

Způsob života: Žije v tropických deštných, ale i sušších lesích, v savaně, preferuje břehy vodních toků, často se objevuje v blízkosti lidských sídel, stoupá do nadmořské výšky okolo 400 m.
Živí hmyzem a jeho larvami, rovněž ovocem a nektarem.
V období hnízdění vytváří kolonie, které čítají 40–100 hnízd v koruně jednoho nebo dvou stromů. Dominantní samec, jehož nadřazenost se měří velikostí a zpěvem, se páří s mnoha samicemi. Zpěv je velmi důležitý a je specifický pro každou kolonii a mění se po celé období rozmnožování, které trvá od července do února. Samice si sama staví hnízdo z větviček a listů ve tvaru podlouhlého vaku až na samém konci větve. Snáší 2 vejce, každé o hmotnosti 5–6 g a sedí na nich 13–15 dní. Přežije většinou jen jedno mládě, které matka sama krmí kobylkami, cvrčky, sarančaty a pavouky. Asi po 25 dnech jsou mladí ptáci schopní letu, pohlavně dospívají asi ve dvou letech.
Mezi přirozené predátory náleží čimango temný (Daptrius ater), tukan bledohrdlý (Ramphastos tucanus), káně velká (Buteogallus urubitinga) aj. Další hrozbu pro ně představuje vlhovec velký (Molothrus oryzivorus), který vkládá do jejich hnízd své vejce, jeho potomek po vylíhnutí mládě vlhovce žlutokostřecového likviduje.

Popis: Pták z řádu pěvců, jehož samec je 27–30 cm dlouhý a jeho hmotnost činí přibližně 100 g; samice je menší, dosahuje délky 23–25 cm a hmotnosti 60–80 g, je zodpovědná za všechny reprodukční činnosti a péči o potomky, její hmotnost tedy kolísá. Obě pohlaví jsou černě zbarvena, jen peří na křídlech, zádi a kostřec jsou jasně žluté, samice však není tak barevně výrazná. Oči jsou modré, zobák žlutý a nohy tmavé. První rok jsou na bázi zobáku hnědé skvrny a oči jsou tmavě fialové.

Cacicus cela, vlhovec žlutokostřecový

Fotografováno ve dnech 18. a 19. 1. 2016 (Venezuela, delta Orinoka).