Copsychus albospecularis (Eydoux et Gervais, 1836); šáma madagaskarská

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Passeriformes, Muscicapidae
Česká jména: šáma madagaskarská
Anglická jména: Madagascar magpie-robin

Copsychus albospecularis, šáma madagaskarská

Rozšíření: Endemit ostrova Madagaskar, kde se rozlišují tři poddruhy. Nominátní Copsychus albospecularis subsp. albospecularis žije na severovýchodě ostrova, poddruh C. a. subsp. inexspectatus se nachází v jihovýchodní části Madagaskaru, C. a. subsp. pica se vyskytuje v severní, západní a jižní části ostrova.

Způsob života: Obývá širokou škálu stanovišť, vlhké a suché primární i sekundární lesy, okraje lesů, mangrove, zahrady, zemědělské oblasti, plantáže, a to v pásmu od mořského pobřeží až do nadmořské výšky 1800 m.
Živí se hlavně hmyzem, zejména brouky a jejich larvami, kobylkami, šváby, mravenci a pavouky. Pojídá také gekony a malé obojživelníky, někdy i bobule.
Během období rozmnožování je monogamní a teritoriální. Samice buduje polokulovité hnízdo z travin, rostlinných vláken, mechu, zvířecích chlupů v dutině stromu či pařezu, v epifytických kapradinách, v mechu na skalách. Do hnízda snáší 2–5 vajec, které sama inkubuje po dobu 13 dní. Mláďata krmí oba rodiče, po 13–17 dnech po vylíhnutí vylétají z hnízda, s rodinou zůstávají ještě další 3 týdny.
Jejich hlavním predátorem je krahujec madagaskarský (Accipiter madagascariensis).

Popis: Pohlavně dimorfní pěvec z čeledi lejskovitých, jehož tělo dosahuje délky až 18 cm a hmotnosti 21–24 g. Samec je černobílý, hlava, záda, krk a křídla jsou černě zbarvené, bílé zbarvení na hrudi, břichu a spodní části ocasu je závislé na poddruhu. Křídla jsou černobílá. Zobák je černý a nohy a prsty jsou šedé. Samice je šedohnědá, temeno hlavy, křídla a ocas jsou hnědé a vnitřní kryty křídel jsou bílé.

Copsychus albospecularis, šáma madagaskarská

Fotografováno ve dnech 4. 10. 2016 (Madagaskar, Parc national Tsingy de Bemaraha), 5. 10. 2016 (Madagaskar, provincie Toliara, Forêt de Kirindy) a 10. 10. 2016 (Madagaskar, Arboretum d’Antsokay).