Corvus frugilegus Linnaeus, 1758; havran polní

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Passeriformes, Corvidae
Česká jména: havran polní
Anglická jména: Rook

Corvus frugilegus, havran polní

Rozšíření: Palearktický druh, jeho areál se nachází v Evropě (kromě Islandu, Skandinávie a Středozemí), v západní Asii až k Bajkalu, dále v Mongolsku a Číně. Na východ od Altaje žije poddruh Corvus frugilegus subsp. pastinator. Byl vysazen na Novém Zélandu. Je částečně tažný, severní populace zimují jižněji.

Způsob života: Vyskytuje se v otevřené zemědělské krajině s roztroušenými stromy, v parcích, často v centech velkých měst, ve stepních oblastech, v listnatých a smíšených lesích v blízkosti polí, luk a pastvin. V zimě vyhledává místa s malou vrstvou sněhu v okolí měst.
Je všežravý, živí se hmyzem, drobnými savci, semeny, kořínky, zrním, ovocem, mršinami, útočí na hnízda jiných ptáků a vykrádá vejce a mláďata.
Společenský pták, odpočívá a hledá si potravu v hejnech. Hnízdí jednou ročně v koloniích vysoko v korunách stromů. Na velkém stromě bývá několik hnízd. Je monogamní, pár vydrží spolu několik let. Neupravené velké hnízdo staví z klacíků, vystýlá je trávou, mechem a chlupy. Samice obvykle počátkem dubna snáší 3–5 vajec, která sama inkubuje po dobu 17–19 dní. Partner jí přináší potravu. Mláďata v hnízdě krmí oba rodiče 30–35 dní. Pohlavně dospívá ve druhém roce života.
V červnu opuští kolonie a toulá se po krajině, na podzim zalétá na čerstvě zoraná pole, kde loví myši a hraboše, v zimě často navštěvuje zahrady a parky. Dožívá se 15–20 let.

Popis: Středně velký krkavcovitý pták, dosahuje délky 44–49 cm, rozpětí křídel 81–94 cm a hmotnosti 340–540 g. Jeho zbarvení je černé s fialovým leskem, prodloužené peří po stranách břicha vytváří výrazné kalhotky. Temeno hlavy je vystouplé. Duhovka očí je černá. Silný černý zobák se zužuje do ostré špičky, v dospělosti je u kořene lysý, pokrytý bělavou kůži. Mladým ptákům sahá peří až k zobáku. Nohy jsou černé.

Poznámka: Od pradávných dob se havrani objevují i v ústní lidové slovesnosti a pověstech, jsou nezřídka chápáni jako symboly blížící se zimy, chudoby či zmaru.
Pozorný čtenář si jistě hned v úvodu tohoto článku povšiml, že anglické jméno pro havrana je Rook. Pro mnohé tedy může být překvapením, že slavná báseň Edgara Allana Poea s běžně používaným českým názvem Havran (v anglickém originálu se báseň jmenuje Raven) vlastně vůbec o havranovi nepojednává – básník Poe měl v tomto příběhu určitě na mysli krkavce.

Corvus frugilegus, havran polní

Fotografováno dne 18. 2. 2021 (Česko, Praha, Letenské sady).