Dicrurus forficatus (Linnaeus, 1766); drongo chocholatý

Syn.: Lanius forficatus Linnaeus, 1766
Česká jména: drongo chocholatý
Anglická jména: Crested drongo

Dicrurus forficatus, drongo chocholatý

Rozšíření: Vyskytuje se na Madagaskaru a Komorských ostrovech, v tomto areálu bývají rozlišovány dva poddruhy: nominátní najdeme na Madagaskaru a přilehlých ostrovech Nosy Bé, Nosy Hara a Nosy Boraha (na našich snímcích), poddruh Dicrurus forficatus subsp. potior je komorský.

Způsob života: Obývá všechna lesnatá stanoviště, tropické vlhké lesy nížinné i horské, suchý les, trnitý buš, savanu s roztroušenými stromy, městské zahrady, a to od pobřeží až do nadmořské výšky okolo 1500 m.
Živí se hmyzem, malými obratlovci (např. žábami, ještěrkami, gekony a chameleony) a ovocem. Žije sám nebo v párech, často se připojuje ke smíšeným skupinám hmyzožravých ptáků.
Doba hnízdění se pohybuje od září do prosince, na suchém jihu od října do února. Do miskovitého hnízda, které je postaveno z větviček a stébel trávy, klade samice 3(–4) vejce. Na zahřívání vajec po dobu 14–15 dní se střídají oba rodiče. Pokud se k hnízdu přiblíží predátor, agresivně na něj útočí. Často napodobuje zpěv jiných druhů ptáků a v blízkosti vesnic dokonce i hlasy domácích zvířat.

Popis: Pták z řádu pěvců, větší samec dosahuje délky 26–31 cm, samice 18–25 cm. Peří obou pohlaví je černé s modrozeleným leskem. Na čele má výrazný, 2–4 cm dlouhý hřeben z podlouhlého peří; duhovka je tmavě červenohnědá, zobák silný, na špičce hákovitý, černý. Ocas má vidlicovitý tvar. Končetiny jsou černé.
Poddruh z Komorských ostrovů D. f. subsp. potior je větší a má širší ocasní pera.

Dicrurus forficatus, drongo chocholatý

Fotografováno dne 6. 10. 2016 (Madagaskar, provincie Toliara, Forêt de Kirindy).