EICHHORNIA CRASSIPES (Mart.) Solms – tokozelka nadmutá / eichhornia nafúknutá

Syn.: Pontederia crassipes Mart., Eichhornia speciosa Kunth, Piaropus crassipes (Mart.) Raf.
Čeleď: Pontederiaceae Kunth – modráskovité

Eichhornia crassipes

Rozšíření: Druh pochází ze západní Brazílie, z horního povodí Amazonky, z oblasti Pantanal (ve státě Mato Grosso), za původní je někdy označován ještě i v severní Argentině. Zásluhou člověka se však rozšířil téměř do všech tropických regionů světa. Je jednou z nejinvazivnějších rostlin planety, byla přímo zařazena mezi 36 nejinvazivnějších druhů rostlin světa (podle IUCN). V mnoha zemích představuje šíření tokozelky velký problém, na jehož zvládání jsou vynakládány nemalé finanční prostředky.

Ekologie: Roste v mokřinách a jezerech, ve stojatých a pomalu tekoucích vodách.

Popis: Volně plovoucí vytrvalá bylina, 20–50 cm vysoká, růžicovitě uspořádaná, listové řapíky zformovány do nafouklých plováků, čepele okrouhlé až ledvinité, až 15 cm dlouhé. Květy v klasech, 6četné, 4–6 cm v průměru, bledě modré až fialové se žlutou skvrnou, velmi dekorativní. Plodem jsou tobolky, rostlina se však silně rozmnožuje i vegetativně odnožemi.

Poznámka: Každá odnož rostliny může vytvořit novou rostlinu, celá populace se dokáže zdvojnásobit během pouhých 12 dnů. Zamoření tokozelkou znemožňuje lodní dopravu a rybolov, zároveň její velké nakupení ve vodních tocích zabraňuje přistupu světla a kyslíku, což způsobuje drastické změny v biodiverzitě celého napadeného vodního ekosystému.
Středoevropské klima naštěstí není pro šíření této rostliny vhodné, u nás se pěstuje jen sezonně v zahradních nádržích.
Rod byl pojmenován podle někdejšího pruského ministra školství Eichhorna.

Eichhornia crassipesEichhornia crassipes
Eichhornia crassipes

Fotografovali Ladislav Kovář, dne 28. 6. 2005 (Portugalsko, Madeira, Funchal), a Jindřiška Vančurová, dne 2. 10. 2016 (Madagaskar, provincie Mahajanga, region Melaky, Bekopaka).