Eudocimus ruber (Linnaeus, 1758); ibis rudý

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Pelecaniformes, Threskiornithidae
Syn.: Scolopax rubra Linnaeus, 1758; Tantalus ruber Linnaeus, 1766
Česká jména: ibis rudý, ibis nachový
Anglická jména: Scarlet ibis

Eudocimus ruber, ibis rudý

Rozšíření: Vyskytuje se na severu Jižní Ameriky, v oblasti od Kolumbie a Venezuely až po severovýchodní Brazílii, objevuje se i na Malých Antilách.

Způsob života: Žije na pobřeží, v porostech mangrove, v ústí řek, mokřadech a bažinách. Je kočovný, migruje mezi různými pobřežními lokalitami a vnitřními mokřinami. V rozšíření zastupuje ibise bílého, s nímž se ve Venezuele kříží.
Hnízdí ve velkých koloniích na stromech. Po spáření samice snáší 3–5 vajec. Mláďata, která se líhnou po 19–23 dnech, krmí oba rodiče. Živí se zejména korýši, žábami, měkkýši, malými hady, rybkami a vodním hmyzem. Dožívá se věku 16 let.

Popis: Středně velký brodivý pták, dorůstá výšky 56–61 cm, hmotnost dosahuje okolo 650 g. Je červeně zbarvený s černými skvrnami na konci křídel. Hlava je červená, zobák tenký a zahnutý, nohy jsou dlouhé.

Ohrožení a ochrana: Červený seznam IUCN (2016) klasifikuje tento druh z hlediska ohrožení jako méně dotčený (LC). V Brazílii byl pták zařazen do národního seznamu ohrožených druhů.

Poznámka: Ibis rudý je národním ptákem Trinidadu. Společně s národním ptákem Tobaga, čačalakou rudořitou (Ortalis ruficauda), jsou vyobrazeni ve státním znaku karibského ostrovního státu Trinidad a Tobago.

Eudocimus ruber, ibis rudý

Fotografováno dne 13. 1. 2016 (Venezuela, Los Llanos).