Jabiru mycteria (M. H. C. Lichtenstein, 1819); čáp jabiru

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Ciconiiformes, Ciconiidae
Syn.: Ciconia mycteria Lichtenstein, 1819; Jabiru weillsi Sellards, 1916
Česká jména: čáp jabiru, jabiru americký
Anglická jména: Jabiru

Jabiru mycteria, čáp jabir

Rozšíření: Obývá území Střední a Jižní Ameriky v rozmezí od Mexika až po Paraguay a severní Argentinu.

Způsob života: Velký brodivý pták z čeledi čápovitých, preferuje otevřenou krajinu s mělkými bažinami, zejména zatopené savany, močály a místa v blízkosti vodních ploch.
Živí se rybami, měkkýši, obojživelníky, plazy, malými savci a hmyzem. Během období sucha nepohrdne ani mršinou. Při lovu prochází mělkou vodu s ponořeným pootevřeným zobákem, který se při styku s potravou reflexivně uzavře.
Hnízdí na vrcholcích vysokých stromů, 15–30 m nad zemí. Z větviček a dřevitých úlomků staví oba partneři hlubší hnízdo, 1–1,8 m široké, do kterého snáší samice 2–5 bílých vajec. Během inkubace jeden z rodičů sedí a druhý pozoruje hnízdo. Po vylíhnutí mláďat se partneři v krmení střídají. Mladí ptáci jsou závislí na rodičích asi čtyři měsíce. Vzhledem k tomu, že reprodukčním procesem stráví pár 6–7 měsíců, méně než polovina z nich v následující sezóně hnízdí. Jabiru se průměrně dožívá věku 30 let.

Popis: Dorůstá výšky 122–140 cm, rozpětí křídel činí 230–260 cm. Samec je větší, jeho hmotnost dosahuje 5,9–8,1 kg, samice 4,3–6,4 kg. Tělo je bílé, kůže na hlavě a krku je bez peří a černá, kolem spodní části krku je červený pruh. Zobák je tmavý, až 30 cm dlouhý, na konci mírně stočený nahoru a špičatý.

Ohrožení a ochrana: Červený seznam IUCN (2016) klasifikuje tento druh z hlediska ohrožení jako méně dotčený (LC).

Poznámka: Jméno Jabiru pochází z jazyků tupí-guaraní a v doslovném překladu znamená „nafouklý krk“.

Jabiru mycteria, čáp jabir

Fotografováno dne 14. 1. 2016 (Venezuela, Los Llanos).