Nectarinia famosa (Linnaeus, 1766); strdimil malachitový

Syn.: Certhia famosa Linnaeus, 1766
Česká jména: strdimil malachitový
Anglická jména: Malachite sunbird

Nectarinia famosa, strdimil malachitový

Rozšíření: Jeho areál se táhne východem tropické Afriky od Etiopské vysočiny až po jihoafrické Kapsko. Na tomto území žijí dva poddruhy; nominátní poddruh Nectarinia famosa subsp. famosa, zobrazený na našich fotografiích, žije v Zimbabwe, Lesothu, Svazijsku a Jihoafrické republice; poddruh Nectarinia famosa subsp. cupreonitens se nachází v Etiopii a na jihovýchodě Jižního Súdánu, v Ugandě a Keni, na východě Demokratické republiky Kongo, ve Rwandě, Burundi, Tanzanii a severním Malawi.

Způsob života: Obývá otevřená stanoviště, buš, okraje lesa, parky, zahrady a horské oblasti, až do nadmořské výšky 2800 m. Je stálý, v zimě může migrovat do nižších poloh.
Živí se hlavně nektarem z květů rostlin, loví také hmyz.
Žije jednotlivě nebo v párech, je monogamní. Chovné období závisí na zeměpisné šířce. Hnízdo s postranním vchodem je zavěšené nebo je umístěné v keři. Samice snáší 1–3 vejce, které sama inkubuje po dobu přibližně 14 dnů. Ptáčata krmí oba rodiče hmyzem. Samec brání hnízdní teritorium.

Popis: Druh s tenkým zahnutým zobákem a výrazným pohlavním dimorfismem. Samec dosahuje délky 24–27 cm a hmotnosti 12–22 g. Dospělý samec je při chovu výrazně smaragdově zelený s nenápadnými žlutými skvrnami na hrudi. Křídla jsou černozelená, ocas má prodloužená střední pera. Mimo období hnízdění je zeleně skvrnitý, zespodu žlutý, často bez prodloužených středních ocasních per. Samice je menší, dosahuje délky 13–15 cm a její váha se pohybuje mezi 9–17 g. Je šedohnědá s matně žlutou spodní části a se žlutavým proužkem ve tváři. Ocas je rovný, bíle lemovaný. Mladí ptáci jsou zbarveni jako samice.

Nectarinia famosa, strdimil malachitový

Fotografováno ve dnech 14. 9. 2018 (Lesotho, Botsoela) a 15. 9. 2018 (Lesotho, Malealea).