PLANTAGO AUSTRALIS Lam. – jitrocel / skorocel

Syn.: Plantago accrescens Pilg., Plantago asplundii Pilg., Plantago bicallosa Decne., Plantago brachypus Pilg., Plantago candollei Raf., Plantago cantagallensis Zahlbr. ex Wawra, Plantago denudata Pilg., Plantago durvillei Delile ex Fisch. et G. Mey., Plantago ecuadorensis Pilg., Plantago galeottiana Decne., Plantago gigantea Decne., Plantago hirtella Kunth, Plantago kurtzii Pilg., Plantago leptophylla Decne., Plantago macropus Pilg., Plantago macrostachys Decne., Plantago pflanzii Pilg., Plantago refracta Pilg., Plantago schiedeana Decne., Plantago stuckertii Pilg., Plantago tomentosa Schiede ex Decne., nom. inval., Plantago veratrifolia Decne.
Čeleď: Plantaginaceae – jitrocelovité

Plantago australis

Rozšíření: Druh s rozsáhlým areálem v Americe, vyskytuje se od jihu USA (zde v Arizoně a Novém Mexiku) až po Argentinu. Je velmi proměnlivý, v areálu se rozlišuje větší počet vnitrodruhových taxonů. Blízké typy se vyskytují i v Austrálii a na Novém Zélandě, ale zřejmě představují jiný druh.

Ekologie: Roste na vlhkých loukách a pastvinách a na okraji lesů, také podél cest, v zahradách a na ruderálních stanovištích. Vystupuje až do nadmořské výšky 3500 m.

Plantago australis

Popis: Vytrvalá bylina s krátkým silným oddenkem a růžicí listů. Listy jsou vejčité až kopinaté, někdy až obkopinaté, (2,5–)10–25(–50) cm dlouhé a 0,6–4(–9) cm široké, 5–7žilné, oboustranně olysalé nebo i hustě chlupaté, na bázi plynule zúžené do řapíku, celokrajné nebo na okraji zvlněné, na vrcholu obvykle tupě špičaté. Květenství vyrůstá na stvolu 3–30 cm dlouhém, tvoří jej hustý klas (1–)12–35(–55) cm dlouhý; listeny jsou trojúhelníkovité až vejčité, 2–4 mm dlouhé, na okraji obvykle brvité; kališní cípy jsou nestejné, vejčité až kopinaté, 2–3 mm dlouhé; korunní cípy jsou vejčitě kopinaté, 1,5–3 mm dlouhé; tyčinky jsou 4; semeník je dvoupouzdrý. Plody jsou tobolky 1,2–2,8 mm dlouhé, s 3 semeny.

Poznámka: Vyobrazené rostliny pocházejí z vysokohorské vegetace, jsou výrazně chlupaté a snad představují typ, označovaný jako Plantago australis subsp. sodiroana. Ten je rozlišován především v horských oblastech Kolumbie i Ekvádoru a vyskytuje se snad také v Peru.

Plantago australis

Fotografoval Mário Duchoň, ve dnech 10. 3. 2014 (Ekvádor, Parque nacional Sangay, El Altar).