Platalea ajaja Linnaeus, 1758; kolpík růžový

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Pelecaniformes, Threskiornithidae
Syn.: Ajaia ajaja (Linnaeus, 1758)
Česká jména: kolpík růžový
Anglická jména: Roseate spoonbill

Platalea ajaja, kolpík růžový

Rozšíření: Americký veslonohý druh, jehož rozsáhlý areál se táhne od jižní Georgie a Floridy, přes Střední Ameriku a Karibik až po severní Argentinu, izolovaná populace se zdržuje i na pobřeží Chile.

Způsob života: Žije na pobřeží v porostech mangrove se slanou nebo brakickou vodou, v mokřinách a v blízkosti různých vodních zdrojů ve vnitrozemí, v pásmu od mořského pobřeží až do nadmořské výšky okolo 800 m. Je společenský, hnízdí ve velkých koloniích, často společně s ostatními druhy ptáků.
Samec shromažďuje materiál na stavbu hnízda, samice splétá velké hnízdo z větviček a trávy, do kterého snáší 2–5 vajec. Na vejcích sedí střídavě oba partneři přibližně 22 dní. Po vylíhnutí jsou mláďata slepá, zpočátku je rodiče krmí hmotou vyvrženou z volete, společně se o ně starají asi 40 dní.
Živí se malými rybami, žábami a pulci, korýši, měkkýši a larvami hmyzu.

Popis: Velký brodivý pták s délkou těla 68–90 cm, s rozpětím křídel 120–130 cm a hmotností okolo 1400 g. Má růžové peří s neopeřeným nazelenalým temenem hlavy a bělavým krkem a hrudí. Oproti jiným ibisům má dlouhý plochý, na konci zakulacený zobák. Samec a samice se ve zbarvení neliší. Dorostenci mají zobák světle žlutý, hlavu pokrytou bílým peřím a růžové zbarvení není tak nápadné.

Ohrožení a ochrana: Červený seznam IUCN (2016) klasifikuje tento druh z hlediska ohrožení jako méně dotčený (LC). V USA byl podél Mexického zálivu v 19. století velmi početný, v letech 1880–1940 byl v důsledku obchodu s peřím téměř vyhuben, následná ochrana vedla ke zvýšení populace.

Platalea ajaja, kolpík růžový

Fotografováno dne 12. 1. 2016 (Venezuela, Los Llanos).