Platysaurus intermedius Matschie, 1891; plochoještěr obecný

Syn.: Platysaurus guttatus subsp. intermedius Wermuth, 1968
Česká jména: plochoještěr obecný
Anglická jména: Common flat lizard

Platysaurus intermedius, plochoještěr obecný

Rozšíření: Druh jihovýchodní části Afriky, jeho areál se táhne od Malawi na severu přes Mosambik, Zimbabwe a Botswanu až na východ Jihoafrické republiky a do Svazijska na jihu. Na tomto území je rozlišováno několik poddruhů, které se od sebe odlišují především tvarem šupin a zbarvením samců.

Způsob života: Žije na skalnatých stanovištích v savaně, na různých druzích hornin – na žule, pískovci i křemeni. Neobyčejně zploštělé tělo mu dovoluje zalézat do úzkých skalních štěrbin, mezi skalní desky a pod ploché kameny, ve kterých se skrývá a přespává. Přes den se často vyhřívá na slunci a shání potravu. Živí se převážně hmyzem, částečně i rostlinnou stravou.
Výrazné zbarvení samců má význam při rituálním souboji o samici, kdy se k sobě ještěři natáčejí břichem a zastrašují se navzájem. Po páření klade samice pouze 2 vejce do půdy.
Mezi jeho predátory patří hadi a dravci.

Popis: Pro plochoještěra je příznačné ploché tělo a výrazný sexuální dimorfismus, samci jsou mohutnější, dorůstají délky 25–30 cm, barevně mohou být i velmi pestří, černí, zelení i modří, ocas mají červený nebo oranžový, hřbet je pokryt granulárními šupinami. Samice bývá menší, je tmavě šedá nebo hnědočerná, s bílými či nažloutlými podélnými pruhy a s kropenatými končetinami.

Platysaurus intermedius, plochoještěr obecný

Fotografováno dne 9. 9. 2018 (Svazijsko, kaňon Ngwempisi Gorge).