Psarocolius montezuma (Lesson, 1830); vlhovec aztécký

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Passeriformes, Icteridae
Syn.: Gymnostinops montezuma (Lesson, 1830)
Česká jména: vlhovec aztécký
Anglická jména: Montezuma oropendola

Psarocolius montezuma, vlhovec aztécký

Rozšíření: Středoamerický druh, vyskytuje se v oblasti od východního Mexika přes Belize, severní Guatemalu, atlantickou část Hondurasu, Nikaraguu a Kostariku až po severozápadní Panamu.

Způsob života: Žije v tropických deštných lesích, preferuje jejich okraje poblíž vodních toků a travnaté porosty s rozptýlenými stromy, nachází se i v blízkosti banánových plantáží, stoupá až do nadmořské výšky 800 m.
K hnízděné si vybírá vysoké stromy, na kterých je zavěšeno 30–40 tykvovitých hnízd, které splétá samice z banánových vláken, stébel a větviček asi 9–11 dní. Páření probíhá v lednu–květnu, pouze malá část samců se spojí se samicemi, neboť u tohoto druhu panuje polygynie, založená na samčí dominanci, při níž hraje roli velikost jedince a jeho zpěv. Samice snáší do hnízda 1–2 vejce, na kterých sedí přibližně 15 dní a sama se stará i o mláďata, která krmí hmyzem. Dospělí ptáci se živí také hmyzem, jeho larvami, ale i ovocem a nektarem. Dominantní samec hlídá samice, v jeho nepřítomnosti brání kolonii i ostatní samci. Míra úmrtnosti mladých ptáků je přesto vysoká, podílejí se na ní tukani, opice, hadi a také vlhovec velký (Molothrus oryzivorus), který vkládá do jejich hnízd své vejce a jeho potomek usmrtí domácí mláďata.

Popis: Vlhovec aztécký patří mezi největší ptáky z čeledi vlhovcovitých. Samec dorůstá délky až 51 cm a hmotnosti 521 g, samice jsou mnohem menší, s délkou těla okolo 39 cm a váhou 246 g. Obě pohlaví mají kaštanově zbarvené peří, jen ocas je na zespodu žlutý. Hlava je černá s bledou, modrou tváří a pod ní je růžový lalůček. Velký ostrý zobák je vysoko posazený, na čele je ohraničený růžovou kůží. U kořene je černý a jeho koncová část je oranžová. Mladí ptáci jsou podobní dospělým, jejich zbarvení je však matnější a jsou menší.

Poznámka: Zářivě žluté a kaštanově hnědé peří se používají domorodci v amazonských deštných lesích jako ozdobu.

Psarocolius montezuma, vlhovec aztécký

Fotografováno ve dnech 4. 3. 2014 (Kostarika, Parque nacional Tortuguero) a 16. 2. 2015 (Guatemala, Parque Nacional Tikal).