Quiscalus mexicanus (Gmelin, 1788); vlhovec velkoocasý

Syn.: Cassidix mexicanus (Gmelin, 1788); Corvus mexicanus Gmelin, 1788
Česká jména: vlhovec velkoocasý
Anglická jména: Great-tailed grackle

Quiscalus mexicanus, vlhovec velkoocasý

Rozšíření: Druh, který původně obýval území Střední Ameriky a sever Jižní Ameriky (od severu Venezuely směrem na západ do Kolumbie a Ekvádoru až na severozápad Peru), se postupně rozšířil na sever do USA. Na tomto rozsáhlém území bylo určeno několik poddruhů. Poddruh Quiscalus mexicanus subsp. loweryi, který je zachycen na našich snímcích, žije na pobřeží poloostrova Yucatán, v Belize a na přilehlých ostrovech.

Způsob života: Žije na různých stanovištích, v porostech mangrove, močálech, houštinách, v hájích, na farmách, na pastvinách, na okrajích lesů, ve městech, v pásmu od hladiny moře do nadmořské výšky okolo 2300 m.
Je to všežravec, živí se vodním i suchozemským hmyzem, pavouky, mnohonožkami, ještěrkami, pulci, malými rybkami, ektoparazity hospodářských zvířat, ovocem, semeny, ořechy, někdy pojídá vejce a mláďata malých ptáků.
Hlučný a společenský pták, hnízdí v koloniích. Několik samic hnízdí na území jednoho samce a páří se s ním. Družky si vybírají hnízdo a kradou si navzájem stavební materiál. Samice snáší 3–4(–5) vajec, která sama inkubuje po dobu 13–15 dnů. Ptáčata, která se líhnou holá a slepá, krmí jen matka, samec se na péči o potomky nepodílí. Po 20–23 dnech mláďata hnízdo opouští. Pohlavně dospívá v 1–2 letech. Dožívá se přibližně 12 let.

Popis: Samec vlhovce velkoocasého dosahuje délky 38–46 cm, rozpětí křídel 48–58 cm a hmotnosti 115–265 g. Je černý s nafialovělým leskem. Ocas je dlouhý, často zvednutý vzhůru do tvaru písmena V. Čelo je ploché. Silný, špičatý zobák je dlouhý a načernalý. Nohy jsou tmavé. Prsty jsou silné a velké. Samice je menší, je tmavě hnědá se světlejší hrudí. Duhovka oka je výrazné žlutá u obou pohlaví. Mladí jedinci jsou zbarvení jako samice, peří je matnější, hruď je pruhovaná, duhovka oka je tmavá.

Quiscalus mexicanus, vlhovec velkoocasý

Fotografováno dne 25. 2. 2015 (Belize, Mesoamerican Barrier Reef System, ostrov Tobacco Caye).