Terpsiphone mutata (Linnaeus, 1766); lejskovec madagaskarský

Syn.: Muscicapa mutata Linnaeus, 1766
Česká jména: lejskovec madagaskarský
Anglická jména: Madagascar paradise-flycatcher, Malagasy paradise flycatcher

Terpsiphone mutata, lejskovec madagaskarský

Rozšíření: Vyskytuje se na Madagaskaru a Komorských ostrovech, včetně Mayotte.

Způsob života: Obývá zbytky původních deštných lesů, travnatou i křovinatou savanu, suchý tropický les, trnitý buš, zalétá i na plantáže, do zahrad a sekundárních lesů, od pobřežních nížin až do nadmořské výšky okolo 1600 m.
Hlavní potravou je hmyz, který loví ve vzduchu nebo ho sbírá v korunách stromů nebo na zemi.
Rozmnožuje se od září do ledna. Pohárkovité hnízdo z tenkých větviček a suché trávy vystlané mechem staví oba partneři v koruně stromů nebo keřů, ve výšce 1–4 m nad zemí. Samice snáší obvykle 3 bílá vejce s hnědými tečkami. Při sezení po dobu 14–16 dní se střídají oba rodiče. Samci pohlavně dospívají ve 3–4 letech.
Mezi predátory patří zejména denní dravci jako krahujec Francesův (Accipiter francesiae), luňák hnědý egyptský (Milvus aegyptius) a jestřábec madagaskarský (Polyboroides radiatus), při vybírání vajec z hnízd byl přistižen lemur bělohlavý (Eulemur fulvus).

Popis: Středně velký pěvec z čeledi lejskovcovitých, měří na délku asi 18 cm a váží 12–13 g. Samice je oranžovohnědá s černou hlavou a šíjí. Kůže kolem očí je modrá. Zobák a nohy jsou modrošedé. Podobně zbarvený je i nedospělý samec. Samec ve svatebním šatě má širší modrý kruh kolem očí, černou hlavu se znatelnou chocholkou. Jeho ocas dosahuje délky až 27 cm, včetně bílého prostředního bílého peří. Křídla jsou bíločerná. Objevuje se ve dvou barevných podobách, rezavě hnědé a v černobílé.

Ohrožení a ochrana: Červený seznam IUCN (2016) klasifikuje tento druh z hlediska ohrožení jako méně dotčený (LC). Zdá se však, že na Komorech klesá populace kvůli predaci krys.

Terpsiphone mutata, lejskovec madagaskarský

Fotografováno ve dnech 4. 10. 2016 (Madagaskar, Tsingy de Bemaraha), 10. 10. 2016 (Toliara, Arboretum d‘Antsokay), 13. 10. 2016 (Parc national de l’Isalo), 21. a 22. 10. 2016 (okolí obce Andasibe).