Arenaria interpres (Linnaeus, 1758); kameňáček pestrý

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Charadriiformes, Scolopacidae
Syn.: Strepsilas interpres (Linnaeus, 1758)
Česká jména: kameňáček pestrý
Anglická jména: Ruddy turnstone, Turnstone

Arenaria interpres, kameňáček pestrý

Rozšíření: Kameňáček pestrý hnízdí na severním pobřeží Eurasie a Severní Ameriky. Je stěhovavý, v závislosti na ročním období se vyskytuje na pobřeží všech kontinentů.
Jsou rozlišovány dva poddruhy. Nominátní se rozmnožuje v Grónsku, severní Eurasii a na severozápadní Aljašce. Zimuje na pobřežích západní Evropy, Afriky, jižní Asie, Austrálie a na ostrovech jižního Pacifiku, od Kalifornie po Mexiko. Poddruh Arenaria interpres subsp. morinella hnízdí na severovýchodní Aljašce a na většině arktické Kanady. Odlétá zimovat na pobřeží táhnoucí se od Jižní Karolíny a Mexického zálivu až po jižní a střední Chile a severní Argentinu.

Způsob života: Je úzce spojený s vodou. Dává přednost kamenitým břehům, skalám, vlnolamům, písečným plážím s mořskými řasami, chráněným zátokám, ústím řek, obnaženým útesům, bahnitým plochám a okrajům jezer. Během migrace navštěvuje ve vnitrozemí slaniska s nízkou vegetací.
Složení potravy závisí na stanovišti. Při hnízdění konzumuje hmyz a jeho larvy, pavouky a části rostlin. Mimo období rozmnožování pojídá hmyz, ostnokožce, malé korýše, měkkýše, malé ryby a vejce jiných ptáků. Nepohrdne ani mršinou. Trhanými a rychlými pohyby obrací kameny, mušle a mokré řasy, aby znovu získal bezobratlé ukryté pod nimi. Často se shromažďuje ve velkých hejnech.
Hnízdění probíhá od poloviny května do začátku července. Je monogamní a obvykle hnízdí osamoceně nebo ve velmi volných koloniích. Hnízdo je umístěno na zemi a často skryté ve vegetaci. Mělká prohlubeň je lemovaná různými rostlinnými materiály. Samice snáší 2–4 vejce, která inkubují oba partneři po dobu 22–24 dní. O mláďata se starají rodiče 1–2 týdny. Samice opustí území jako první a samec zahájí migraci, jakmile jsou mláďata opeřena. Pohlavně dospívá ve dvou letech. Dožívá se deseti let.

Popis: Bahňák z čeledi slukovitých, dosahuje délky 21–26 cm, rozpětí křídel 50–57 cm a hmotnosti 84–170 g. Dlatovitý zobák je načernalý. Duhovka oka je tmavě hnědá. Dospělý samec v chovném opeření je svrchu žlutohnědý a kaštanový s načernalými skvrnami na plášti, křídlech a ocase. Záď je tmavě hnědá. Během letu je patrný bílý hřbet a kryty ocasu. Na křídle je bílý koncový pruh. Na bílé spodní části je uprostřed zužující se černý hrudní pás. Hlava a krk jsou černobílé, temeno je jemně pruhované. Nohy jsou oranžově červené.
Dospělý samec v zimním opeření je matnější. Svršek je tmavě šedohnědý a načernalý. Peříčka jsou ohraničená světlým lemem a vytváří šupinovitý efekt. Hlava je tmavě šedohnědá. Černé části hlavy a krku se stávají tmavě šedohnědými až černohnědými. Prsní pruh je načernalý, matnější. U samice je více pruhované temeno a nahnědlý týl.

Arenaria interpres, kameňáček pestrý

Fotografováno ve dnech 24. 2. 2015 a 26. 1. 2022 (Belize, Tobacco Caye a Trinidad a Tobago, ostrov Trinidad, Waterloo, okolí Temple in the Sea).