Furcifer oustaleti (Mocquard, 1894); chameleon obrovský

Syn.: Chamaeleo oustaleti Mocquard, 1894; Chamaeleon oustaleti Mocquard, 1894
Česká jména: chameleon obrovský
Anglická jména: Oustalet’s chameleon

Furcifer oustaleti, chameleon obrovský

Rozšíření: Endemit ostrova Madagaskar.

Způsob života: Obývá řídké tropické lesy a jejich okraje, křovinaté porosty, savanu, pastviny, plantáže, venkovské i městské oblasti, v pásmu od pobřeží do nadmořské výšky okolo 1300 m. Zdržuje se obvykle na stromech, ale obsazuje i nižší patra.
Aktivní je ve dne, živí se hmyzem a jeho larvami, plazy, malými ptáky i drobnými savci. Potravu loví jazykem, který dokáže prudce vystřelit a lapit kořist z velké vzdálenosti.
Je samotářský, mimo období páření žije jednotlivě. Samice klade po 40 dnech od spáření 50–60 vajec. Mláďata se líhnou po 210–280 dnech inkubace. Potomci rychle rostou a nevyžadují rodičovskou péči. Okolo jednoho roku života pohlavně dospívají a mohou se rozmnožovat.

Popis: Největší madagaskarský druh chameleona, dosahuje délky 50–68 cm. Samec je větší, jednobarevně šedý nebo hnědý s nevýrazným vzorem. Zbarvení samice může mít zelené, žluté, šedé, hnědé a červené odstíny s černou kresbou. U obou pohlaví je silně zvětšená bočně stočena přilba. Velké oči na bocích hlavy jsou až na malý otvor překryté srostlými víčky. Otáčí každým okem zvlášť a do různých stran. Hřbetní a hrdelní hřeben je složený z hustě uspořádaných kuželovitých šupin. Nohy jsou dlouhé a štíhlé, na každé jsou dva a tři srostlé prsty, postavené proti sobě. Dlouhý ocas je chápavý a nelámavý, při odpočinku je stočený do spirály.
Mláďata jsou červenohnědá, štíhlá a připomínají suchou větvičku.

Poznámka: Jean-Frédéric Émile Oustalet (1844–1905), po němž byl tento chameleon pojmenován, byl francouzský zoolog, který působil v pařížském Muséum national d’histoire naturelle.

Furcifer oustaleti, chameleon obrovský

Fotografováno dne 16. 10. 2016 (Madagaskar, Anja Community Reserve).