Sceloporus occidentalis Baird et Girard, 1852; leguánek západní

Biologická klasifikace: Animalia, Reptilia, Squamata, Phrynosomatidae
Syn.: Sceloporus longipes Baird, 1859, Sceloporus smaragdinus Cope
Anglická jména: Pacific blue-bellied lizard, Western fence lizard

Sceloporus occidentalis Baird et Girard, 1852

Rozšíření: Areál druhu se rozkládá na západě USA a v severozápadním Mexiku, táhne se od státu Washington a západního Idaha přes Oregon, Nevadu a západní Utah až do Kalifornie, zasahuje také do mexického státu Baja California, kde k jihu sestupuje až na ostrov Isla de Cedros. V rámci druhu je rozlišováno asi pět poddruhů.

Způsob života: Obývá otevřené jehličnaté lesy, křovinaté porosty, pastviny, skalnatá stanoviště, suťové svahy i člověkem narušovaná stanoviště, v pásmu od hladiny moře až do nadmořské výšky okolo 3300 m. Nevyskytuje se v pouštních oblastech.
Je rychlý a ostražitý, žije na zemi, ale v případě nebezpečí šplhá i na keře nebo stromy. Rád se sluní na kamenech, zídkách a kládách. Živí se hmyzem, jeho larvami a pavouky.
Je teritoriální, během rozmnožování samec urputně brání své území. Páří se většinou v květnu. Samice po 3–6 týdnech březosti klade 3–17 vajec do vlhké a kypré půdy. Mláďata se líhnou po 60 dnech. Jejich průměrná délka života ve volné přírodě je 5–7 let. Mezi jejich přirozené predátory patří hlavně hadi a dravci.

Popis: Leguánek dosahující celkové délky 15–21 cm. Vyznačuje se kýlnatými, na konci špičatými šupinami, které připomínají ostny. Nemá hřeben, ani hrdelní lalok. Šedé tělo je pokryto hnědou a černou kresbou. U samců jsou na krku a břiše modré skvrny. Toto zbarvení u samic a mláďat je méně zřetelné nebo chybí. Ventrální strany končetin je bělavé až žluté.

Sceloporus occidentalis Baird et Girard, 1852

Fotografováno dne 20. 8. 2017 (USA, Oregon, Burnt Ranch).