Curruca communis (Latham, 1787); pěnice hnědokřídlá

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Passeriformes, Sylviidae
Syn.: Sylvia communis Latham, 1787
Česká jména: pěnice hnědokřídlá, pěnice popelavá
Anglická jména: Common whitethroat, Greater whitethroat

Curruca communis, pěnice hnědokřídlá

Rozšíření: Areál pěnice hnědokřídlé se nachází na většině území Evropy (kromě nejzazšího severu a Islandu), dále zasahuje do severozápadní Afriky, do Malé a Střední Asie, na východě se objevuje ještě i v severozápadním Mongolsku a v západní Číně. Je tažný, zimuje v oblasti Sahelu a v tropické východní Africe.
Jsou rozlišovány čtyři poddruhy, na fotografiích je zachycen poddruh nominátní, který se vyskytuje v Evropě a v severozápadní Africe.

Způsob života: Obývá různé typy otevřené krajiny s rozptýlenými keři, vřesoviště, louky, pole, pastviny, sady, křoviny v blízkosti vodních toků a lesní mýtiny. Obecně se vyhýbá oblastem s hustým vegetačním porostem a lesům.
Obvykle se živí v nízké vegetaci a sbírá kořist z listů a větviček, konzumuje hlavně hmyz a jeho larvy, na podzim a v zimě bobule a semena.
Žije většinou samotářsky. Samec přilétá na hnízdiště několik dní před samicí a obsazuje území. Provádí charakteristické svatební lety s hlasovými projevy. Je převážně monogamní, ale někteří samci mohou mít dvě samice. Hlubokou misku staví při bázi keřů nebo trsu travin z listů, kořínků, chloupků a pavučin. Samice snáší dvakrát ročně 2–3(–5)vajec, které převážně sama inkubuje po dobu 10–14 dní. O potomky se starají oba rodiče. Mláďata jsou vzletná ve věku 2–3 týdnů. Dožívá se přibližně pěti let.

Popis: Malý pěvec dosahující délky 14 cm, rozpětí křídel 19–23 cm a hmotnosti 12–18 g. U dospělého samce je hlava šedá a kontrastuje s čistě bílou bradou a hrdlem. Zobák je tmavě šedý se světlou dolní čelistí. Duhovka oka je hnědá, oční kroužek je bělavý. Svršek je hnědý nebo šedohnědý. Horní ocasní kryty jsou šedivější, zatímco ocas je tmavě hnědý s bělavými okraji a špičkami na vnějších ocasních perech. Na křídle je jasně kaštanová skvrna. Boky jsou spíše žlutohnědé. Nohy jsou růžově hnědé s nažloutlým nádechem.
Obě pohlaví jsou podobně zbarvená, ale samice je celkově matnější a hnědší, zejména na temeni a tvářích. Kryty horních křídel jsou matnější, méně zrzavé a vnější ocasní pera mají méně zřetelné bělavé okraje. Na hrudi není narůžovělý odstín. Duhovka oka je šedivější.

Curruca communis, pěnice hnědokřídlá

Fotografováno ve dnech 3. 8. 2021 a 27. 5. 2023 (Česko, Čechy, NPP Řežabinec a Tuklaty).