Lucanus cervus (Linnaeus, 1758); roháč obecný

Biologická klasifikace: Animalia, Insecta, Coleoptera, Lucanidae
Syn.: Lucanus capreolus Fuessly, 1775; Lucanus europaeus Motschulsky, 1870; Lucanus grandis Haworth, 1807; Scarabaeus cervus Linnaeus, 1758
Česká jména: roháč obecný
Anglická jména: Stag beetle

Lucanus cervus

Rozšíření: Druh západní části Eurasie, rozšířený od severu Pyrenejského poloostrova a Velké Británie až po Malou Asii, Kavkaz a ruské Baškirsko; v areálu je rozlišováno několik poddruhů, nominátní poddruh je rozšířen pouze v západní a střední Evropě.

Způsob života: Je silně vázaný především na staré doubravy, ale najdeme jej i v bučinách a parcích měst – z Turecka je uváděn dokonce i z pařezů a starého dřeva kaštanovníku (Castanea), jasanu (Fraxinus), topolu (Populus), vrby (Salix) a lípy (Tilia). Od poloviny května do konce července žije v dutinách starých stromů a na kmenech, živí se rostlinnými šťávami, nektarem a mízou. Za teplých večerů poletuje s hlasitým bzukotem. Samice klade svá vajíčka do trouchnivějících pařezů a kmenů dubů. Larvy se vyvíjejí ve ztrouchnivělých pařezech, jejich vývoj trvá 3–5 let. Kukla se promění v brouka zpravidla ještě na podzim, už na kukle je podle zřetelných kusadel patrné, zda se bude jednat o samce či samici.
K nepřátelům roháčů patří například žahalky, někteří ptáci (např. datel, straka, sojka) a lišky.

Popis: Patří mezi největší evropské brouky a je výrazně pohlavně dimorfní. Samec dosahuje délky 50–80 mm, samice jsou menší, 30–45 mm dlouhé. Roháč dostal své jméno podle velkých parohovitých kusadel, které mají pouze samci. Silně zvětšená kusadla prvního páru (mandibuly) nepoužívá k lovu, slouží mu v boji a přidržuje si jimi samici. Larva je tučná, tlustá, 9–11 cm dlouhá.

Ohrožení a ochrana: S ubýváním vhodných biotopů došlo k postupnému snížení populace roháče. V České republice je podle vyhlášky č. 395/1992 Sb. zvláště chráněným druhem, zařazeným v kategorii ohrožených. Je chráněn také Bernskou úmluvou. Červený seznam IUCN (2010) jej klasifikuje jako druh potenciálně ohrožený (NT).

Lucanus cervus

Fotografováno ve dnech 4. 7. 2011 (Česko, Morava, okolí Třebíče), 19. 5. 2019 (Čechy, Nymbursko, Chroustov) a 14. 7. 2022 (Morava, Lipník nad Bečvou-Podhoří).