Parus major Linnaeus, 1758; sýkora koňadra

Biologická klasifikace: Animalia, Aves, Passeriformes, Paridae
Česká jména: sýkora koňadra, koňadra obecná
Anglická jména: Great tit

Parus major, sýkora koňadra

Rozšíření: Vyskytuje se v Evropě (chybí na Islandu), severní Africe, na Blízkém východě a v Íránu, Číně, Japonsku, v jihovýchodní Asii zasahuje po Javu a Malé Sundy. Na tomto rozsáhlém území vytváří několik poddruhů. Nominátní poddruh, uvedený na našich fotografiích, žije na Blízkém východě a v celé Evropě, kromě Velké Británie a oblastí okolo Středozemního moře.

Způsob života: Obývá smíšené a opadavé lesy, břehové porosty, křoviny, remízky, parky, sady a zahrady v blízkosti lidských obydlí. Pohybuje se často v malých hejnech. Je stálá, pouze severně hnízdící populace se na zimu stahují na jih.
Živí se hmyzem a jeho larvami, pavoukovci, pupeny, bobulemi a listy dřevin, semeny slunečnice a oříšky, v zimě, ráda navštěvuje krmítka.
Hnízdí v párech v dubnu až červnu v dutinách stromů, mnohdy využívá opuštěná hnízda datlovitých ptáků a vyvěšené budky. Miskovité hnízdo si staví samice z mechu, listů a travin a vystýlá je hustou vrstvou chlupů nebo měkkým chmýřím, kterým přikrývá vejce, když opouští hnízdo. Samice snáší 5–10(–14) vajec, která sama zahřívá po dobu 12–16 dní. Partner jí přináší potravu. Ptáčata krmí oba rodiče 15–20 dní larvami hmyzu. Dospívá v roce života. Dožívá se 2–3 let.

Popis: Sýkora koňadra dosahuje délky 14–16 cm, rozpětí křídel 22–25 cm a hmotnosti 16–21 g. Hlava je leskle černá s nápadně bílými líci. Duhovka oka je tmavá, zašpičatělý zobák je šedočerný. Černá je náprsenka a široký pruh táhnoucí se dolů přes hruď a břicho, u samce je širší než u samice. Týl je žlutavý, hřbet zelenavý, křídla a ocas jsou modrošedé. Na křídle je bílý pruh, vnější ocasní a podocasní pera jsou bílá. Nohy jsou šedivé. U mladých jedinců je hlava matně černozelená a líce jsou nažloutlé.

Parus major, sýkora koňadra

Fotografováno ve dnech 24. 4. 2020 (Česko, Praha-Hostivař, Meandry Botiče), 7. 5. 2020 (Česko, Praha, Kunratický les) a 9. 5. 2020 (Česko, Čechy, Úvaly).