Rankinia diemensis (Gray, 1841)

Biologická klasifikace: Animalia, Reptilia, Squamata, Agamidae
Syn.: Agama caelaticeps Smith, 1849; Agama diemenensis Cloquet, 1816; Amphibolurus angulifer Boulenger, 1885; Grammatophora angulifera Gray, 1845; Grammatophora muricata subsp. diemensis Gray, 1841; Rankinia boylani Wells et Wellington, 1984; Tympanocryptis diemensis (Grey, 1841)
Anglická jména: Mountain heath dragon

Rankinia diemensis

Rozšíření: Australský endemit, jehož areál leží na východě Nového Jižního Walesu a na jihovýchodě a jihu Victorie, na západ zasahuje až do Národního parku Grampians. Vyskytuje se také na ostrovech Furneaux Group v Bassově průlivu a na Tasmánii.

Způsob života: Obývá horská až vysokohorská stanoviště, především suché, sklerofytní lesy a pobřežní vřesoviště. Často se vyskytuje mezi skalami nebo nízkou vegetací. Pohybuje se po zemi, při vyrušení se rychle ukryje do porostu nebo pod kameny. Aktivní je ve dne, vyhřívá se na slunci a živí se hmyzem, zejména mravenci.
Zimní strnulost v nehostinných horských podmínkách trvá sedm měsíců. Samec se probouzí brzy na jaře, alespoň dva týdny před samicí. Převážnou část dne tráví na kládách nebo kamenech. Hlavním obdobím páření je listopad. Připravenost naznačuje samec kýváním, houpáním hlavou a mávání ocasem. Samice obvykle vykopává mělké a odkryté testovací nory přibližně pět dnů před kladením snůšky, 2–9(–11) vajec naklade do jámy, kterou pokryje půdou a zem udusá. Doba inkubace se pohybuje v rozmezí 72–106 dní, délka závisí na teplotě. Vylíhlá mláďata se objevují v březnu, jsou aktivní, vyhřívají se a krmí, dokud vydrží teplé počasí.

Popis: Malý krátkonohý ještěr z čeledi agamovitých, dosahuje délky 20 cm. Od čenichu ke kořeni ocasu měří 7,5–9 cm. Samice je větší než samec. Zbarvení je šedé, hnědé až kaštanově hnědé, na zádech jsou dvě řady trojúhelníkových skvrn, tvořící klikatý vzor. Tlama uvnitř je růžová. Podél zadní části krku se táhne malý hřeben až na záda. U kořene ocasu je řada zvětšených ostnitých šupin. Spodní část těla je nažloutlá. Na končetinách je 5 prstů, které jsou zakončeny ostrými drápy.

Poznámka: Peter Rankin (1955–1979), po kterém byl rod pojmenován, byl australský herpetolog.

Rankinia diemensis

Fotografováno dne 2. 11. 2023 (Austrálie, Victoria, Grampians National Park, The Pinnacle Lookout).