Agama agama (Linnaeus, 1758); agama osadní

Biologická klasifikace: Animalia, Reptilia, Squamata, Agamidae
Syn.: Agama colonorum Daudin; Agama occipitalis Gray, 1827; Agama smithii Boulenger; Agama wagneri Trape; Lacerta agama Linnaeus, 1758
Česká jména: agama osadní
Anglická jména: Common agama, Rainbow lizard, Red-headed (rock) agama

Agama agama, agama osadní

Rozšíření: Areál druhu se nachází především v západní a střední Africe, ze západu od jižní Mauritánie, Senegalu, Guineje, Guineje-Bissau, Libérie přes jižní a střední Mali, Pobřeží slonoviny, Ghanu, Togo, východní Burkinu Faso, Benin, Niger, Nigérii, Čad, Gabon až po Jižní Súdán, Ugandu a Keňu. Byl zavlečen na Kapverdské a Komorské ostrovy, Madagaskar a Réunion.

Způsob života: Obývá různé biotopy, skalnatá stanoviště, savanu, hojně se vyskytuje v blízkosti lidských sídel, v zahradách, obratně šplhá po kamenných zídkách, zdech domů a stromech. Vyhřívá se rád na slunci. Vyhýbá se hustému lesu.
Je to denní živočich, který se orientuje hlavně zrakem. Je primárně hmyzožravý, živí se hlavně mravenci, kobylkami, brouky a termity. Nepohrdne však malými savci, plazy, květy, trávou a ovocem.
Vyskytuje se v malých koloniích sestávajících z dominantního samce, několika samic a mláďat. Nadřazený samec pózuje na vyvýšeném místě a střeží svůj revír. Množí se během období dešťů. Je vejcorodý, samice do vyhrabané jamky v písčité, vlhké půdě naklade 3–8 vajec. Hnízdo vystavené slunečnímu záření pokryje vegetací. Vejce se vylíhnou během 8–10 týdnů. Při 29 °C se klubou samci, při 26–27 °C samice. Mláďata jsou dlouhá 10–11 cm a jsou soběstačná. Samice pohlavně dospívá ve věku 14–18 měsíců, samci ve dvou letech.
Dožívá se přibližně 10 let.

Popis: Denní ještěr dosahující délky 25–40 cm. Dominantní samec se vyznačuje svítivě oranžovou až červenou hlavou a zářivě modrým tělem. Samice a mláďata jsou nenápadně šedohnědé s nevýraznou nazelenalou kresbou na hlavě. Spodní strana je bělavá, zadní končetiny jsou žlutohnědé. Hlava trojúhelníkového tvaru je poměrně velká, vnější ušní otvory a oční víčka jsou dobře vyvinuté. Na zátylku je malý hřeben a kolem uší ostnitý záhyb. Nohy a prsty jsou dlouhé.

Agama agama, agama osadní

Fotografováno dne 15. 9. 2022 (Réunion, La Grande Chaloupe).