Hrách na stěně

Hrách na stěnu házet, vítr v polích honit, vodu z rybníka po lžících do potoka nosit… Všechna tato rčení se vyjadřují o marném konání. Nesmyslnost chytání větru lze pochopit snadno, nikdo jistě nepochybuje ani o nevhodnosti používání lžic k výlovu rybníka. Jenže jak je to s tím hrachem? Proč zrovna hrách, proč ne třeba fazole nebo cokoli jiného?

Hrách setý (Pisum sativum) provází člověka od nepaměti. Za jeho domovinu je obecně pokládána oblast Blízkého východu a Středozemí, velmi rychle se však rozšířil i do končin odtud vzdálených; ve střední Evropě jej archeologové dokládají už od mladší doby kamenné. Samotné české slovo hrách mohlo ale označovat i jiné rostliny, hrachem byl nazýván vlčí bob, takže lupina bílá (Lupinus albus) byla škrkavičným hrachem, lupina žlutá (Lupinus luteus) hrachem římským. Fazol šarlatový (Phaseolus coccineus) byl v řeči lidové zas hrachem tureckým, hrachor jarní (Lathyrus vernus) hrachem vraním. A aby se to nepletlo, tak vikvi ptačí (Vicia cracca) se říkávalo ptačí hrách. V zásadě však staří Čechové rozlišovali skutečný hrách jen dvojí: větší zahradní a menší polní. Na polích a v zahradách se zaséval nejčastěji na Zelený čtvrtek, věřilo se, že pak bude mít nejvíce lusků.

 alt=

Soudilo se, že je lepší hrách nejíst syrový, hrachové lusky prý způsobují výraznější nadýmání, moc oblíbené kdysi nejspíš nebyly. A tak se hrášek hlavně vařil, připravovaly se z něj kaše a posilující polévky. Mohl se i drtit, to se pak používal k zábalům zanícených míst na kůži, hrachovou vodou se umývaly prašivinou olezlé hlavy, byla dobrá i na hojení ran řezných a bodných. Ovšem hrách sloužil i při čarování, hrnek s hrachem zakopaný pod planou hrušní měl přivodit proklínanému spoustu boláků a vředů, kterých se mohl zbavit jedině až vykopáním onoho hrnku. V Německu hrách hozený do ohně měl dokonce očišťovat tělo od bradavic – tolik odstraněných bradavic, kolik spálených hrášků. Nejpozoruhodnější jsou však pověry, v nichž se zasnuboval s useknutou hadí hlavou. Hrách z lebky mrtvého hada vyrostlý měl totiž dopomoci k porozumění husí řeči a ještě hrůzněji si údajně zajišťovali svou neviditelnost pytláci – na hlavy si kladli věnce spletené z hrachu vyrostlého z hadových očí a přitom ještě polykali hrášky vzešlé z hadovy tlamy.

Velmi pozoruhodným dávným českým zvykem bylo rozhazování hrachu ve staveních. O Štědrém večeru se jím po světnicích házelo hned natřikrát: nejdřív prý na pěkná hnědá hříbátka, pak na červená telátka, nakonec ještě na bílá jehňátka. Věřilo se, že všechna tato mláďata se pak v novém roce ve chlévech statku objeví v obzvláště hojném počtu. Na Slovensku se vařený hrášek sypal o tomto výjimečném dni i slepicím – samozřejmě proto, aby dobře po celý rok nesly. Východní Slované zas házeli hrachem po nevěstě a ženichovi, to aby novomanželé měli brzo hodně dětí. A hrách byl občas nepostradatelný i o Velkém pátku, třeba v okolí Českého Brodu se v tento den tlouklo pytlíkem hrachu do ovocných stromů, to aby stromy měly tolik plodů, kolik je hrášků v pytlíku. Vždy se tedy jednalo o snahu zajistit dobré rozmnožení veškerého domácího hospodářství, hrách měl zlepšit úrodu, ale přinést i kupu dětí. Nejspíš to byla schopnost hrachu bobtnat, zřetelně zvětšovat svůj objem, která ještě ve spojení s jeho snadnou klíčivostí naše předky tolik zaujala. Stal se dokonalým symbolem plodnosti a veškerého rozrůstání.

Když hodíte cokoli na stěnu, nejspíš to spadne – inu, hrouda nejen nohy víže. A na stěně nevyklíčí dokonce ani tak skvělý pradávný symbol plodnosti, jakým je hrách. I kdybyste ho tam třeba hřebíkem přibili, nic to platné nebude. Tak mě napadá: co třeba vyzkoušet ty českobrodské hrachové pytlíky?

 alt=

Mírně pozměněná verze článku, který byl poprvé publikován pod titulem „Marnost nad marnost“ v Lidových novinách (ISSN 0862-5921), dne 20. 5. 2022.