Botanika a múzy: Květina do klopy Bedřicha Smetany

Jaký byl vztah hudebního skladatele Bedřicha Smetany (1824–1884) k rostlinám? Při hledání odpovědi na tuto otázku se někomu třeba jen tak znenadání v hlavě rozezní árie „Ó, vy lípy“ z opery Libuše, eventuálně si vybaví chmelovou scénu z třetího dějství Tajemství. Avšak zmínky o rostlinách v jeho operách můžeme vlastně vynechat, o Smetanovi mnoho neříkají, libreta k nim přece napsali jiní.

To je už daleko lepší vzpomenout si na jeho radostnou polku, kterou zkomponoval po slavnosti zahradních jiřinek – tato květinová událost jej jistě příjemně oslovila. Hudební historik snad ještě v paměti opráší vzpomínku na jeho praděda Matěje, panského zahradníka v Sadové, či dokonce se mu rozvoní rozmarýnové a pomerančovníkové květy, které si nechávala posílat tamější hraběnka od Kinských z Chlumce. Jenže tím to nejspíš končí. Kdybychom chtěli Smetanovi připnout do klopy nějakou pro něj charakteristickou květinu, museli bychom asi zavítat do světa jeho symfonické tvorby a trochu víc spekulovat. A vlastně proč ne, zkusme to třeba rovnou s Mou vlastí.

Smetanovi do klopy

Téměř všechny symfonické básně ze Smetanovy Mé vlasti mají jasně definované místo svého děje: Vyšehrad, Vltava, Tábor, Blaník, i umístění Šárky je jasné, v tomto příběhu jsme v okolí pražského Děvína. Jen botanicky zcela nejvyzývavější symfonická báseň Z českých luhů a hájů přesnější lokalizaci tají. V představách si možná až příliš často spojujeme Smetanu s jeho rodnou Litomyšlí, a tak i jeho luhy a háje vložil v roce 1900 spisovatel František V. Krejčí právě do tohoto kraje. Jenže už Arne Novák jej ve fejetonu z roku 1926 opravil: „Mýlíme se jistě, namlouváme-li si, že ze symfonické básně o českých luzích a hájích k nám mluví Litomyšlsko s mírným vděkem svých lučin, svého stromoví nad Loučnou s temnou kulisou pohorských lesů v pozadí.“ Sám Smetana se v krátkém nástinu obsahu této symfonické básně jen vágně zmiňoval o lesních krajích, ale nakonec přidal i trochu konkrétnější zmínku o veselých úrodných nížinách labských a jiných. Později se ještě rozvyprávěl o kráse lesního pobytu v létě okolo poledne, kdy slunce stojí zrovna nad hlavou: „V lese úplné šero a jen zřídka kde mezi vrcholky stromů prokmitne jasný paprsek.“

Můžeme upřesnit, že luhem bylo v češtině 19. století míněno „místo bahnité stromy rozdílnými obzvláště olšemi a vrbami nehustě zarostlé“, kdežto háj byl „les malý stinný z rozdílných dřev listnatých sestávající“. Tak tyto dva pojmy alespoň rozlišoval Jan S. Presl ve svém botanickém spisu z roku 1848. V obou případech bychom tedy určitě měli být obklopeni stromy listnatými, smrčiny i bory můžeme minout. A k místu snad budeme nejblíž, když připustíme, že Smetanovy luhy a háje jsou listnaté lesy polabské. Navíc ze skladatelova popisu vyplývá, že opěvoval lesy letní, ty už nezdobí koberce jarních květin, takže žádné sasanky či dymnivky. Léto je v nich časem lilií, bělozářek, černýšů, netýkavek, lesních orchidejí i kvetoucích trav. Která z těchto rostlin by se vám na Smetanově klopě líbila nejvíc? Pěkný by byl černýš hajní, ten si s letními lesy rozumí skvěle. Nebo rovnou kruštík polabský?

Přiznejme si, že vztah B. Smetany k rostlinstvu byl spíš povrchní. Rád chodil do přírody, byly to však jen výlety, na výraznější přírodovědný zájem z nich těžko usuzovat. V době jeho studií se přírodní vědy nevyučovaly dokonce ani na gymnáziích, v Německém Brodě, kde také studoval, sice působil Vít Daníček, jenž byl nadšeným pěstitelem květin, jenže to zřejmě Smetanu k flóře přiblížit nedokázalo. Větší náklonnost k rostlinám, jakou snadno postřehneme například u Boženy Němcové nebo Aloise Jiráska, u Smetany nehledejme.

Smetanovi by v klopě asi opravdu nejvíce slušela roztančená jiřinka. Jsem si ale jistý, že by jej jako sládkova syna neurazila ani pěkně boubelatá chmelová šiška.

Smetanovi do klopy

Poprvé publikováno pod titulem „Květina do klopy“ v Lidových novinách (ISSN 0862-5921), dne 2. 3. 2024.