Adam Huber z Riesenpachu, lékař císaře Rudolfa II., v druhém českém vydání Mattioliho Herbáře z roku 1596 důrazně upozorňuje na častou záměnu puškvorce a kosatce žlutého. Uvádí, že apatekáři až dosavad místo pravého Acorum (tedy puškvorce) užívají byliny, které se jinak říkává žluté potoční Lilium, aneb kosatec žlutý falešný. Zdůrazňuje, že tyto dvě rostliny jsou zcela odlišné, kosatec nemá ony vlastnosti, které jsou připisovány puškvorci. Měl samozřejmě pravdu, dnešním jazykem bychom řekli, že dávným lékárníkům nebyl příliš jasný rozdíl mezi puškvorcem obecným (Acorus calamus) a kosatcem žlutým (Iris pseudacorus). Jak ale vlastně k této záměně došlo? Obě rostliny rostou na podobných stanovištích, jejich listy jsou také dosti podobné, když zrovna nekvetou, lze je snadno zaměnit. Byla tedy tato záměna snad odvěká? Skutečně až 16. století svým kritickým pohledem vyřešilo tento omyl? Pokusme se na tuto otázku odpovědět.
Puškvorec zmiňuje už Plinius ve své 25. knize (uvádí ho jako Acoron). Zmiňuje se dokonce i o jeho podobnosti s kosatcem: Acoron iridis folia habet, angustiora tantum et longiore pediculo, radices nigras minusque venosas, cetero et has similes iridis, gustu acres, odore non ingratas, ructu faciles. Je tedy jasné, že Plinius si puškvorec s kosatcem nepletl, oba druhy rozlišoval.
Ovšem i středověk odlišnosti puškvorce od kosatce rozuměl. Dokladem nám mohou být vyobrazení puškvorce ze středověkých opisů Herbarium Apuleii Platonici. Tyto ilustrace jsou si velmi podobné, jsou vlastně vytvořeny podle jediného mustru – dlouhý horizontální oddenek se čtyřmi kořeny a listy. Podívejme se alespoň na některé z nich – první pochází z 10. století (Den Haag, MMW, 10 D 7 43v), druhá z 11. století (Oxford, MS. Ashmole 1431 7r), třetí je z konce 11. století (Oxford, MS. Bodl. 130 38r). U rukopisu z konce 11. století si můžeme povšimnout navíc žlutého květu – ten samozřejmě jasně naznačuje, že jde spíše o kosatec. Avšak text je u tohoto vyobrazení stejný jako u rukopisu z 10. století, mělo by se tedy jednat o puškvorec. Díváme se pravděpodobně na jeden z prvních historických zmatků v rozlišení puškvorce od kosatce. Nicméně domnívám se, že v této době je to spíše jen výjimka, Acorus se většinou zobrazoval bez květu, tedy podle výše popsaného vzoru. To ostatně dokládá i poslední vyobrazení, které pochází ze salamanského opisu Dioscoridova díla Περί ὕλης ἰατρικής (De materia medica) z 15. století (Salamanca, MS. 2659).