Vědecká ilustrace v dnešní době naráží tvrdě do obrovské masivní zdi. Tuto zeď tvoří mnoho aspektů, ať už to je silný příliv fotografií, nezájem mladých lidí, nakladatelství atd… Každá cihla této zdi má drtivý dopad na to, jak dnešní vědecká ilustrace vypadá. Jakožto výtvarník vím, že fotografie nemůže vědeckou ilustraci nikdy nahradit (a to ve všech ohledech), i když se tak děje.
Jenomže to má svůj důvod! Většina mladých lidí na uměleckých školách se této činnosti nevěnuje. Buď na to nemají vlohy, anebo vlohy mají, ale nezajímá je to, eventuálně ještě narážejí na silný odpor ze strany profesorů.
Například já osobně jsem si to zažil na vlastní kůži a v podstatě ještě zažívám. Nejmíň tisíckrát jsem si musel vyslechnout: „proč to děláš, vždyť to je obkreslování“, „proč netvoříš volně, když umíš tak dobře kreslit“, „noo, nakreslené je to perfektně, ale co s tím? Není v tom nic z tebe“ atd… atd… Řeknu vám, že tohle vydrží jen opravdu odolní! A těch je méně jak v zimě hub. Proto se vědecké ilustraci věnují spíše než výtvarníci právě odborníci.
Další problém bych viděl v kvalitě. Když už se tomu tedy někdo věnuje, tak by to mělo být perfektní. Nevím, ale můj názor je takový, že většina dnešních odborných knih s ilustracemi stoji za starou bačkoru, protože ti ilustrátoři jsou v umělecké hantýrce „odpad“ (ne vše). Samozřejmě oni za to nemůžou, aspoň se snaží. Z druhé strany je kvalita knih ovlivněna nakladateli. Není to tak dávno, kdy jsem rozesílal ukázky mé práce po nakladatelstvích a když se zadařilo, tak následovala otázka: „kolik ilustrací jste schopen udělat do týdne?“ TO JE VTIP, ŽE ANO? Nee, právě rychlost je důležitá (čas jsou peníze). Většina knih je dnes vydána v rekordním čase nebo se na knize podílí více ilustrátorů. A to je podle mě chyba. Odbornou knihu by měl ilustrovat člověk, který opravdu, ale opravdu umí, také by měl mít dostatek času a měl by knihu ilustrovat sám! Když otevřu knihu, na které se podílí více ilustrátorů, tak to není dobré. Změť různých stylů apod. – to knize neprospěje. Když to vezmu obecněji, tak dnes vychází spíše dětské než odborné knihy. Ať už to je zvíře nebo rostlina, vše se zasazuje do prostředí a je to tvořeno takovým tím „dětským“ stylem, a to kniha odborná s prominutím není. Další problém (a zažívám ho osobně) je odborná vzdělanost ilustrátorů. Člověk těžko může ilustrovat, když neví o co jde. Ilustrovat rostlinu, kterou vidíte poprvé v životě na fotce, namalovat ji perfektně v rekordním čase bez chyb! WOW, to musíte být ilustrátor superman! Proto by se měli ilustrátoři vzdělávat i po odborné stránce ilustrace.
Vypadá to, že jen plivu, ale prakticky tak činím i vůči mým ilustracím rostlin, které jsou prozatím v „plenách“. Musím se přiznat, že je to příšerný pocit, když se člověk snaží a brání tomu buď um, anebo fakt, že opravdu neví jak vypadá třeba květ atd… Každopádně se musím ilustrace zastat a trochu probudit samotné lidi k tomu, aby se k ilustraci neobraceli zády a měli trochu strpení, protože dobří ilustrátoři jsou a potřebují jen více prostoru. Nic nejde hned. Vždyť přece není nic krásnějšího než listování v dokonalých ilustracích.
Poznámka redakce:
David Vojtuš je studentem fakulty umění Ostravské univerzity, účastníkem soutěže O nejlepší botanickou ilustraci.